کد مطلب: 138588
لحظه‌ به‌ لحظه با مذاکرات وين
کمالوندي: قرار نيست دسترسي به هيچ يک از سايت‌هاي نظامي داده شود/ اوباما: ايران 98 درصد اورانيوم غني‌شده خود را کاهش مي‌دهد /کري: توافق با ايران فقط درباره مسئله هسته‌اي و نه چيز ديگر بود/ ظريف: توافق
تاریخ انتشار : 1394/04/24
نمایش : 850
رآکتور آب سنگين اراک به عنوان يک رآکتور آب سنگين باقي مانده و ضمن مدرن‌سازي و اضافه کردن قابليت‌ها، آزمايشگاه‌ها و تاسيسات جديد، خواسته‌هاي اوليه براي برچيده شدن يا تبديل آن به رآکتور آب سبک کنار گذاشته شد.













به گزارش هفت چشمه به نقل ازخبرنگار گروه بين‌الملل و سياست خارجي خبرگزاري فارس، امروز سه‌شنبه، هجدهمين روز هشتمين دور مذاکرات هسته‌اي ايران و مجموعه «1+5» در «وين» اتريش است و احتمال مي‌رود روز پاياني مذاکرات باشد.
قرار است ظهر امروز نشست فراگير وزراي خارجه ايران و «1+5» برگزار و جمع‌بندي نهايي مذاکرات اعلام شود. خبرگزاري تاس به نقل از منابع ديپلماتيک نوشته است پس از جمع‌بندي مذاکرات، پيش‌نويس قطعنامه مربوطه ظرف مدت کوتاهي به شوراي امنيت سازمان ملل مي‌رود.
اخبار روزهاي گذشته فارس درباره مذاکرات وين را مي‌توانيد در اينجا مشاهده کنيد. براي عضويت در خبرنامه «ايران در جهان» نيز اينجا را کليک کنيد.
براي اطلاع از جزئيات خبر روي ساعت آن کليک کنيد
22:25 به دنبال توافق هسته‌اي ايران با گروه «۱+۵» موجي از پيام‌هاي مسرت آميز اهالي عرب زبان منطقه و فارسي زبانان در فضاي مجازي انتشار يافت.

22:18 دولت آمريکا امروز ساعاتي پس از جمع‌بندي مذاکرات وين، روايتي را از توافقات صورت‌گرفته منتشر کرده و نوشته است که خروجي وين، چهار مسير به سمت بمب را مسدود کرده است.

22:12 کابينه امنيتي اسرائيل جلسه تشکيل داد و به اتفاق آراء، کليات توافق ايران و 1+5 را رد کرد.

21:33 رئيس‌جمهور آمريکا طي تماس‌هاي تلفني با رهبران آلمان، فرانسه و انگليس و همچنين مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در خصوص ابعاد توافق هسته‌اي امروز با ايران با آنها رايزني کرده است.

21:17 نامزدهاي جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا مواضع بسيار تند و محکمي عليه توافق هسته‌اي با ايران اتخاذ کرده و برخي نگراني خود را از امنيت اسرائيل بيان داشتند.

20:52نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با رئيس‌جمهور آمريکا تماسي تلفني برقرار کرده و در خصوص عواقب توافق امروز ايران و 1+5 ابراز نگراني کرده است

20:46 وزير خارجه آمريکا به زودي براي «ايجاد اطمينان در ميان مقامات اسرائيل و عربستان در خصوص توافق هسته‌اي ايران و 1+5» به رياض و سرزمين‌هاي اشغالي مي‌رود.

19:55 وزير خارجه ايران گفت: مجموعاً احساس مي‌کنيم توافقي صورت گرفته که حتماً تمام خواسته‌هاي هيچ يک از طرف‌ها را ندارد ولي به اندازه‌اي متوازن است که مي‌تواند مبناي يک اقدام مثبت براي حل و فصل اين مشکل باشد.
19:51 وزير خارجه آمريکا گفته که توافق امروز ايران و 1+5، شبح درگيري را از منطقه دور کرده و منطقه را به سمت امکان صلح برده است.
19:25 به دنبال قرائت بيانيه پاياني ايران و گروه ۱+۵ پس از ۱۸ روز مذاکرات هسته‌اي، وزارت خزانه‌داري آمريکا بيانيه‌اي درباره تمديد مفاد توافق موقت ژنو صادر کرد.

19:23 جان آلن نماينده رئيس جمهوري آمريکا در ائتلاف ضدداعش پس از جمع بندي مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 در وين گفت که ايران همچنان براي بعضي از اعضاي ائتلاف يک تهديد به شمار مي‌رود.

18:46 شبکه تلويزيوني راشا تودي روسيه بلافاصله پس از اعلام موافقت ايران و ۱+۵ با جمع بندي مذاکرات هسته اي مهمترين محورهاي اين جمع بندي را از نگاه خود در قالب اينفوگرافي منتشر کرد.

18:23 يک مقام آمريکايي اعلام کرد که باراک اوباما با نخست وزير رژيم صهيونيستي و پادشاه عربستان درباره توافق هسته‌اي ايران تلفني گفت‌وگو خواهد کرد.

18:03 وزير خارجه کشورمان پس از جمع بندي مذاکرات هسته‌اي در وين در اظهار نظري گفت که اين توافق يک سقف نيست بلکه يک پايه محکم است که بايد کارها را بر روي آن بنا کنيم.

17:49 نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خواستار تشکيل جلسه فوري با چند تن از وزرايش پس از جمع‌بندي نهايي مذاکرات هسته‌اي شد.

17:07  فيلم/ اظهارات روحاني پس از ارائه بيانيه مشترک مذاکرات هسته‌اي-1

16:32   آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز جزئيات نقشه راه مشترک براي حل مسئله ابعاد احتمالي نظامي را منتشر کرد.

16:21 وبگاه شبکه خبري الجزيره در يادداشتي به اشتباهات سياستمداران و نويسندگان عربي در قبال تحليل و نوع رفتار با توافق هسته‌اي ايران و 1+5 پرداخت.

16:31 الميادين در يادداشتي نوشته است که يکي از افراد گروه 1+5 در ديدار با يکي از اعضاي گروه ايراني خطوط قرمز رسم شده از سوي رهبري ايران را عامل امتياز‌گيري تيم ايراني از گروه 1+5 ذکر کرده است.

16:07 سخنگوي نخست وزير انگليس در واکنش به حصول توافق ميان ايران و گروه 1+5 گفت که اين توافق فرصتي براي ايران است تا از مزاياي اقتصادي آن بهره مند شود.

16:05 باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا لحظاتي پس از اعلام جمع‌بندي مذاکرات هسته‌اي مقابل دوربين سخن گفت.

16:02 وزير خارجه انگليس در رابطه با توافق هسته‌اي ايران و کشورهاي 1+5 اظهار اميدواري کرد اين توافق، گامي در راستاي تغيير در روابط ايران و جامعه بين‌المللي باشد.

15:52 وزير خارجه آمريکا ضمن تأکيد بر اينکه به يک توافق خوب با ايران دست يافته اند گفت که ايران موافقت کرده است که براي مدت 15 سال در فوردو غني سازي نداشته باشد.

15:50 وزراي خارجه ايران و کشورهاي 1+5 با حضور در مرکز رسانه‌اي اتريش در کنار هم عکس يادگاري گرفتند.

15:41 يک مقام آمريکايي پس از پايان مذاکرات هسته اي گفت که ايران به بيش از 100 ميليارد دلار از داراييهاي بلوکه شده خود در خارج دسترسي خواهد يافت.

15:33 رئيس‌جمهور آمريکا با انجام سخنراني پس از اعلام توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 اظهارنظر کرد.

15:18 مخالفان دولت بنيامين نتانياهو با توجه به اعلام جمع بندي مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و 5+1 در وين از دولت اسرائيل خواستند که استفعا دهد.

15:18 مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير خارجه ايران اعلام کردند: به يمن تعامل سازنده همه طرف‌ها و تعهد و توانايي هيات‌هايمان، با موفقيت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافي را که بيش از 10 سال به درازا کشيده بود، حل و فصل کرديم.

15:15 عکس يادگاري وزرا در مرکز رسانه‌اي اتريش بدون حضور لاوروف

15:11 سخنگوي سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه در نقشه راه قرار نيست دسترسي به هيچ يک از سايت‌هاي نظامي داده شود، گفت: در چارچوب معاهده قراردادي که با آژانس امضا کرديم ممکن است آنها نگراني‌هاي مشروعي داشته باشد که بايد آنها را برطرف کنيم.

15:00 وزير خارجه فرانسه در اظهاراتي پس از پايان نشست پاياني وزراي خارجه 1+5 و ايران گفت که انتظار مي‌رود ظرف چند روز آينده قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل صادر شود.

15:00 فابيوس وارد مرکز رسانه‌اي اتريش شد

14:57 برنامه جامع اقدام مشترک و ضمائم آن ظرف چند روز آينده توسط گروه 1+5 براي تاييد توسط شوراي امنيت به اين شورا ارائه خواهد شد.

14:37 متن انگليسي برنامه جامع اقدام مشترک روز سه‌شنبه پس از آنکه اعلام شد، طرفين به توافق هسته‌اي دست يافته‌اند، منتشر شد.
14:33 لاوروف: پس از سال‌ها تلاش، توافق به دست آمد/ اين توافق موجب ثبات در منطقه خواهد شد/پيش نويس قطعنامه و متن توافق تا چند روز آينده به شوراي امنيت ارائه مي‌شود

14:26 اعلام جمع بندي توافق نهايي ميان ايران و 5+1 موجي از واکنش‌ها را در عرصه بين المللي در برداشته است که در اين ميان صهيونيست‌ها پيشتاز بودند.

14:17 اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بين ايران و 1+5 منتشر شد.

14:13 کاخ سفيد اعلام کرد که رئيس‌جمهوري آمريکا ساعت 7 صبح به وقت محلي(15:30 به وقت تهران) درباره مذاکرات هسته‌اي ايران سخنراني مي‌کند.

14:25 نشست ايران و 1+5 پايان يافت

13:58 يک روزنامه فرانسوي خبر داد احتمال دارد وزير خارجه اين کشور به زودي به ايران سفر کند.

13:56 يکي از گويندگان شبکه خبري الميادين لبنان با مقايسه زمان تاريخ انقلاب فرانسه و نتيجه مذاکرات هسته‌اي بر حق هسته‌اي ايران تأکيد کرد.

13:54 لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه پس از اعلام جمع‌بندي مذاکرات هسته‌اي، گفت پاريس و گروه 1+5 به دقت بر نحوه استفاده ايران از منابع حاصل از توافق، نظارت خواهد داشت.

13:40 محمدجواد ظريف وزير امور خارجه پيش از آخرين نشست ايران و 1+5 گفت: فصل جديدي از اميد آغاز شد.

13:29 مذاکرات جمع‌بندي توافق هسته‌اي ايران و 1+5 لحظاتي پيش پشت درهاي بسته آغاز شد.

13:26 روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي با اشاره به حصول توافق ميان ايران و 1+5 نوشت طرف ايراني هرگز به خواسته‌هاي غرب براي اوراق کردن تجهيزات هسته‌اي کليدي خود تن نداده است.

13:24 رئيس هيأت کارشناسي ايران در مذاکره با 1+5 در صفحه اينستاگرام خود با بيان اينکه به لطف الهي مذاکرات هسته‌اي با موفقيت پايان يافت، نوشت: ان‌شاءالله آثار اين تفاهم براي ملت ايران مبارک و پايدار باشد.

13:23 وزراي خارجه ايران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در وين گرد هم آمدند تا درباره مذاکرات هسته‌اي تصميم‌گيري کنند.

13:10 يک منبع مطلع در شهر «وين» محل مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه «1+5»، خبر موافقت ايران با بازرسي از همه مراکز حساس و نظامي را تکذيب کرد.

12:53 رآکتور آب سنگين اراک به عنوان يک رآکتور آب سنگين باقي مانده و ضمن مدرن‌سازي و اضافه کردن قابليت‌ها، آزمايشگاه‌ها و تاسيسات جديد، خواسته‌هاي اوليه براي برچيده شدن يا تبديل آن به رآکتور آب سبک کنار گذاشته شد.

12:35 ««ريچارد دالتون» سفير سابق انگليس در ايران در گفت‌و‌گو با شبکه راديويي بي‌بي‌سي 4 از اسرائيل خواست توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را بپذيرد و ادامه داد اين توافق به تقويت امنيت در منطقه مي‌افزايد.

12:26 تحليلگر سوري جمع‌بندي گروه 1+5 با ايران در مذاکرات هسته‌اي وين را نتيجه صبر چندين ساله ملت ايران توصيف و تاکيد کرد: خطوط قرمز و «نه‌ها»يي که رهبر معظم انقلاب ايران براي مذاکرات وين ترسيم کرده بود موجب عقب‌نشيني آمريکايي‌ها شد.

12:25 نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ادامه اظهارنظرهايش در قبال مذاکرات هسته‌اي گفت که «توافق هسته‌اي ايران يک اشتباه بد تاريخي است».

12:20 آمانو: اين نقشه راه روندي را شروع مي‌کند که تا انتهاي سال ٢٠١٥ است. جلسه‌هاي فني و تدابير فني انجام مي‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچين انجام خواهد شد

12:19 ٢٨ روز مذاکره فشرده در وين در راستاي نگارش برنامه جامع اقدام مشترک پايان يافت.

11:55 يک مقام نزديک به تيم مذاکره کننده ايراني گفت: جمعبندي 22 ماه مذاکرات انجام شده در دوره‌هاي مختلف طي روز جاري اعلام خواهد شد.

11:46 «تزيپي هوتوولي» معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي با اشاره به خبرها درباره توافق هسته‌اي گفت که اين «تسليم شدن» است و تل‌آويو با ابزارهاي ديپلماتيک مانع آن خواهد شد.

11:44 خبرگزاري رويترز به نقل از منابع ديپلماتيک بخش‌هايي از جزئيات جمع‌بندي مذاکرات هسته‌اي از جمله روند رفع تحريم‌هاي تسليحاتي را منتشر کرده است.

11:30 عکاسان و تصويربرداران راهي مقر سازمان ملل و خبرنگاران نيز عازم مرکز رسانه‌هاي اتريش شدند
 
10:49 تحليلگر سياسي لبنان تاکيد کرد که در مرحله پس از جمع‌بندي مذاکرات هسته‌اي، تهران مرکز ثقل تحولات سياسي و اقتصادي منطقه‌اي و بين‌المللي خواهد شد و در مدت کوتاهي به ايستگاه اصلي و دائمي سفر مقامات عالي رتبه جهان تبديل مي‌شود.

10:40 خبرگزاري‌هاي غربي به نقل از ديپلمات‌هاي ايراني و غربي حصول جمعبندي نهايي در توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 را تاييد کردند.

10:35 کاترين ري سخنگوي موگريني رسماً برگزاري نشست جامع در ساعت 13 به وقت تهران و پس از آن نشست خبري در آستريا سنتر را تائيد کرد

08:20  جلسه معاونان وزراي خارجه ايران و «1+5» تا ساعت چهار و نيم بامداد طول کشيد.
معاونان و مديران سياسي «پنج به‌علاوه يک» از ساعت 8 صبح (به وقت محلي-10:30 تهران) نشست هماهنگي داخلي خواهند داشت.

07:44 بلومبرگ: رفع تحريم‌هاي تسليحاتي ايران مرحله‌به‌مرحله است و 8 سال طول مي‌کشد 

06:37 ريانووستي: نامي از برداشتن فوري تحريم‌ها در توافق نهايي نيامده
خبرگزاري تاس: تا پايان سال در خصوص برداشتن تحريم‌ها توافق خواهد شد

05:50 حمله شديد «رون درمر» سفير رژيم صهيونيستي در آمريکا به توافق احتمالي هسته‌اي. او مدعي شد: «اسرائيل و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، نه بر روي ميز مذاکرات، بلکه در منوي مذاکرات بوده‌اند».  بر اساس اين کنايه، وي مدعي است که منافع رژيم متبوعش و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 ناديده گرفته شده است.

05:35  اخبار و اطلاعات واصله حکايت از آن دارد که جلسه وزراي خارجه ايران و شش کشور موسوم به 1+5، در ساعت 10:30 به وقت وين (13 به وقت تهران) قطعي شده است

05:01 اتحاديه اروپا اجراي تحريم‌هاي ايران را تا پايان سال متوقف مي‌کند 

04:56 تا اين لحظه هنوز زمان دقيق نشست عمومي وزراي خارجه ايران و 6 کشور در مقر سازمان ملل نهايي نشده است

04:44 ساعت 10:00 به وقت وين نشست جامع در مقر سازمان ملل برگزار مي‌شود

04:25 خبرنگار روس از اعلام جمع‌بندي مذاکرات در ساعت 8:30 به وقت گرينويچ (13:00 به وقت تهران) خبر داد

04:25 فابيوس 45 دقيقه ديگر براي خبرنگاران فرانسوي نشست توجيهي برگزار مي‌کند

04:18 سي ان ان: توافق انجام شده و فقط کاغذهاي توافق در حال آماده شدن است

04:11 لاوروف زمان خروج از هتل گفت، «مي‌روم بخوابم»

04:11 رئيس کميته روابط خارجي مجلس سنا گفته رأي‌گيري درباره متن توافقنامه هسته‌اي احتمالي ايران و گروه 1+5 تا ماه سپتامبر انجام نمي‌شود.

04:05 ساير وزراي خارجه در حال خروج از هتل هستند

04:05 ظريف، کري، اشتاين ماير و هاموند به گفت‌وگو نشستند

04:04 جلسه سازمان ملل به احتمال قوي امشب نخواهد بود

03:58 جلسه معاونان همچنان ادامه دارد

03:55 يک خبرگزاري انگليسي از قول منبع خود مدعي شده پيش‌نويس متن توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 خواستار دسترسي سازمان ملل به تمامي سايت‌هاي مشکوک ايران است.

03:52 نشست داخلي 6 کشور پس از يک ساعت پايان يافت

03:45 خبرگزاري تاس روسيه نوشته است که وزير خارجه ايران هم به زودي به نشست 1+5 ملحق مي‌شود. اين خبرگزاري نشست کنوني را «تعيين‌کننده» توصيف کرده است

03:40 روحاني پس از اعلام جمع بندي بصورت زنده با مردم صحبت مي‌کند

03:33 يک روزنامه صهيونيستي گزارش داده نخست‌وزير اين رژيم، کنگره آمريکا را آخرين تير ترکش براي جلوگيري از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 مي‌بيند

03:33 شوراي امنيت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه عليه ايران دارد که در چهار قطعنامه آن تحريم‌هاي شديدي بر مبادلات تکنولوژي، خريد و فروش سلاح و تجهيزات هسته‌اي وضع شده است و قرار است اين تحريم‌ها با قطعنامه جديد لغو شوند

03:23 نشست عراقچي و روانچي با شرمن و رابرت مالي آغاز شد

03:01 وزير خارجه چين در نشست داخلي 1+5 حضور پيدا نکرد و به جاي او سفير چين در اين جلسه حاضر شد

02:45 جلسه وزراي خارجه1+5 آغاز شد به منظور هماهنگي داخلي

02:36 مسئول رسانه‌اي تيم مذاکره‌کننده آمريکا شايعات مربوط به زمانبندي امشب را رد کرد.

02:26 ديپلمات ايراني به خبرنگار سي ان ان: بسيار نزديک شده‌ايم اما هنوز نرسيده‌ايم

02:20 فيلمبرداران راهي مقر سازمان ملل در وين شدند تا از مراسم قرائت متن توافق به طور زنده گزارش تهيه کنند

02:04 نشست ظريف، کري و موگريني تمام شد

01:42 وزراي خارجه ايران، آمريکا و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از دقايقي قبل به گفت‌وگو پرداختند و نشست معاونان و کارشناسان نيز در جريان است

00:59 خبرگزاري رويترز مدعي شده که خبر اعلام جمع بندي بامداد امشب صحت ندارد

00:29 به خبرنگاران حاضر در وين اعلام شده است که فعلا در محل برگزاري مذاکرات بمانند. به نوشته خبرگزاري آسوشيتدپرس، دليل اعلام بامداد جمع‌بندي مذاکرات، اين است که برخي از وزرا قصد دارند زودتر وين را ترک کنند

00:27 آسوشيتدپرس: جمع‌بندي مذاکرات احتمالا تا ساعاتي ديگر اعلام مي‌شود خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها مدعي شده است که توافق هسته‌اي بامداد سه‌شنبه اعلام مي‌شود

00:26 خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها مدعي شده است که توافق هسته‌اي بامداد سه‌شنبه اعلام مي‌شود

اين ديپلمات که خواسته نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفته است که به احتمال زياد توافق ساعت 2 بامداد به وقت وين (4:30 به وقت تهران) با حضور وزراي خارجه هفت کشور، اعلام مي‌شود

00:26 وزارت خارجه اتريش:کنفرانس خبري در آستريا سنتر خواهد بود/ مراسم پاياني در مقر سازمان ملل در وين

00:10 روايت گاردين از روند اجراي توافق هسته‌اي احتمالي ايران و 1+5 

23:25 نشست معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا ادامه دارد

23:52 يک ديپلمات اروپايي: پرانتزها پر شده/اختلاف بر سر متن قطعنامه شوراي امنيت است

22:55 يک مقام آمريکايي: گزارش‌ها درباره اتمام متن انگليسي صحت ندارد

22:51 واشنگتن: تا زماني که متن در پايتخت‌ها بررسي نشود، توافق اعلام نمي‌شود

22:41 منبع نزديک به مذاکرات: هيچ ضرب الأجلي براي مذاکرات جاري تعيين نشده که نيازمند تمديد باشد
23:15 شام کاري 1+5

22:21 وزير امور خارجه در بالکن کوبورگ در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينکه آيا فردا به تهران برمي‌گرديد؟ با بيان اينکه فردا هم کار داريم، عنوان کرد که تمديدي در کار نيست

مذاکرات جاري وين، ادامه هشتمين دور رايزني‌هاي هسته‌اي در اين شهر اتريشي است که در سطح معاونان و در راستاي نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از 27 خرداد ماه آغاز شد.
جان کري وزير خارجه آمريکا جمعه (پنجم تير ماه) به وين آمد و يک روز بعد (ششم تير) هم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران راهي اين شهر شد و البته يکشنبه شب وين را ترک و به تهران بازگشت و از روز سه‌شنبه (نهم تيرماه) و پايان ضرب الاجل تمديد هفت ماهه توافق ژنو به همراه علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و حسين فريدون دستيار ويژه رئيس جمهور در وين حضور دارد.
امروز از زماني که وزراي خارجه ايران و آمريکا به مذاکرات معاونان پيوستند 16 روز مي‌گذرد و اين مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وين در جريان است.
در اين مدت شهر وين بارها شاهد رفت و آمد وزراي خارجه عضو 1+5 و موگريني بود. حضور چند باره يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در هتل محل مذاکرات و ديدارهايش با وزراي خارجه از جمله ظريف از ديگر تحولات اين روزها بود. آمانو هم 11 تير ماه سفري يک روزه به تهران داشت و با حسن روحاني رئيس جمهور و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت‌وگو کرد و پس از چند روز نيز يک هيأت از آژانس به رياست معاون آمانو راهي تهران شد. در اين مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) براي دو بار تمديد شد، يک بار تمديد يک هفته‌اي و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا 22 تير ماه). 
در اين روزها پيام يوتيوبي ظريف خطاب به 1+5 که به آنها توصيه کرد دست از دشمني بردارند و رويکردي معقولانه در پيش گيرند، واکنش جان کري را به همراه داشت و به ميان خبرنگاران آمد. پيام توئيتري ظريف به طرف مقابل اعلام کرد که نمي‌توانند در ميانه راه مواضعشان را تغيير دهند و پس از آن بيانيه‌اي که کري قرائت کرد و گفت که اگر تصميمات سختي اتخاد نشود حاضريم بازگرديم از ديگر رويدادهايي بود که وين در اين مدت شاهدش بود.
در روز پانزدهم نيز رايزني‌هاي کري و ظريف، صالحي و مونيز ادامه يافت. روزهاي شانزدهم نيز با ديدارها دو و چند جانبه و نيز گفت‌وگوهاي داخلي 1+5 همراه بود. در روز هفدهم بيش از هر روز ديگر سخن از توافق در جريان بود.
انتهاي پيام/
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg